Ny Arne Jacobsen stol - Men hvordan shiner man stolen op?

Film anmeldelse; Den 12. mand

jonathan-ryhs-meyers-og-thomas-gullestad-i-den-12-mann-1024x512

Jeg var den anden dag i biografen sammen med Simone, for at se den nye biograffilm “Den 12. mand”. Filmen “Den 12. mand” handler om 12 sabotører som på en fiskekutter fyldt med sprængstof, bliver overrasket af tyske soldater. 11 af mændende bliver dræbt og tortureret af de tyske soldater, men en af modstandsfolkene slipper væk. Det er Jan Baalsrud, som undslipper. Filmen tager udgangspunkt i Jan Baalsruds flugt fra nazisterne under Anden Verdenskrig. En flugt fra Norge til Sverige, hvor modstandsmanden bliver hjulpet af adskillige folk. At Jan er skadet af koldbrand, og den hårde kulde er bare nogle af de problemer som han løber ind i. Filmen er baseret på virkelige hændelser, omkring den norske modstandskæmper som går gennem meget, men med sin stålsatte vilje, kæmper sig igennem trods sine umulige odds.

Vi var begge enige om at det var en okay god film, men at den desværre var meget langtrukket. Der var mange steder i filmen, som sagtens kunne være blevet klippet ud eller kortet ned. Det er lidt ærgerligt at den er så langtrukket, da det går lidt ud over hvor spændende den er. Men filmen indeholder til gengæld også mange spændende og nervepirrende scener, hvor man bliver meget opslugt af filmen. Filmen skal ligeledes roses for det gode skuespil og de fantastiske og dramatiske scener, hvor der ikke bliver lagt skjult på noget. Heriblandt en scene, hvor Jan skærer adskillige tæer af ucensureret.

Filmen får ★★★✫✫✫ fordi at den trods de lange scener, er en spændende og god film.