Min rejse til Malaga!

Filmanmeldelse; Utøya – 22. Juli

50000

‘Utøya 22. juli’ følger den unge kvinde Kaja, der er på ø-lejr sammen med sin lillesøster Emilie, da de modtager nyhederne om et bombeangreb i Oslo. Kort tid efter begynder skudsalver at lyde på øen, og panikken bryder ud blandt de omkring 700 unge mennesker som befinder sig på øen. Kampen for at overleve og kampen for at finde sin søster i live sætter ind hos Kaja, men hun befinder sig midt i et kaos af frygt og død, uden at en eneste af de unge mennesker aner, hvad de løber væk fra. For hvad de unge mennesker ikke er klar over, er at det blot er en person som står bag det hele.

‘Utøya 22. juli’ fortæller om terrorangrebet i 2011 fra et af de unge mennesker på øens synsvinkel, hvor højreekstremisten Anders Behring Breivik dræbte 69 unge nordmænd og sårede utallige andre på en socialdemokratisk sommerlejr. Filmen giver et rigtig godt indblik i hvor panikken de unge mennesker var, fordi at de anede uråd omkring situationen og fordi at øen var svær at gemme sig på. Samtidig så sætter filmen også et spørgsmålstegn, ved de utallige fejl som blev begået under massakren. Hvorfor skulle de tage så lang tid at få hjælp og hvorfor var de første fremme civile?

Det som i grove træk kan trække filmens vurdering ned, er at filmen kan føles en anelse langtrukket, hvor man der godt kunne ønske sig at tiden var brugt til at se fra andre perspektiver. Jeg kunne godt tænke mig at have set noget mere til politiet og politikernes vurderinger og beslutninger under massakren. Derudover synes jeg at det er ærgerligt at Anders Breivik skal beskyttes sådan under filmen, istedet for at han blev hængt ud for den grove gerning som han begik.

Filmen får ★★★✫✫✫ fordi at den trods de lange scener, er en spændende og god film, som giver et godt indblik i hvordan de unge håndterede situationen og hvor forfærdeligt det egentlig var. .