Filmanmeldelse; The Equalizer 2

Filmanmeldelse; Papillon

Simone og jeg var i mandags i biografen, for at se den helt nye film ” Papillon “, som havde premiere her i slutningen af august måned. Simone havde rykket for at hun rigtig gerne ville se den og efter at jeg havde set en trailer fra filmen, synes jeg egentlig også at den så ret spændende ud. Filmen er en genindspilning af filmen med den samme titel fra 1973. Filmen følger den handlekraftige, unge svindler Henri ‘ Papillon ‘ Charrière, der ender i en berygtet fangelejr i Fransk Guyana efter at være dømt til livsvarigt fængsel for et mord, som han ikke har begået. Henri er besat af at slippe væk fra fængslet, og for at genvinde sin frihed indleder han et samarbejde med den velhavende outsider Louis Dega, og deres forhold bliver essentielt for begges overlevelse på stedet. For i det at pengene giver muligheder for Henri, når det kommer til at slippe ud, så giver det også Dega muligheder for beskyttelse fra Henri, da en stor del af fængslets fanger ønsker at få ramt på Henri fordi at rygtet om at han skulle være velhavende er sivet ud blandt fængslets fanger. Filmen er baseret på virkelige hændelser, som er beskrevet i bogen af samme navn fra 1969, som er Charrières virkelige beretning fra fangekolonien kendt som Djævleøen. Han formåede som en af de få fanger at flygte fra stedet i 1945.

Filmen var utrolig spændende og var både godt instrueret og godt spillet af skuespillerne. Filmen havde lidt et led af ” En verden udenfor “, som meget vel kan være med til at gøre den nye indspilning af Papillon, til en film man i fremtiden vil se på listen over film som man skal se.

Filmen får grundet det gode skuespil fra bl.a. danske Rolland Møller og de mange spændende øjeblikke ★★★★★✫.

P_D01_23529.NEF