Filmanmeldelse; Angel Has Fallen

Filmanmeldelse; Ser du månen, Daniel

Billedresultat for ser du månen daniel

Jeg var for nyligt inde og se den nye biograffilm ” Ser du månen, Daniel “, som er en filmatisering som bygger på baggrund af en virkelig hændelse og handler om Daniel Rye, som er freelancefotograf. Daniel vælger at rejse til Syrien, for at dokumentere hvordan at krigen påvirker den almene borger i landet og hvordan terrororganisationerne hærger landets dagligdag. Daniel bliver i filmen taget til fange af terrororganisationen Islamisk Stat, som holder ham som gidsel i 398 dage. Man følger i løbet af filmen, hvordan at Daniel bliver flyttet fra det ene sted til det andet, samt hvordan at terrororganisationen mishandler ham og kræver løsesum for at få ham udleveret til Danmark igen. Daniel sidder i filmen i fangeskab med en række andre udlændinge, her i blandt den amerikanske journalist James Foley. Fortællingen følger Daniels kan for at overleve, samt hans venskab med James og hvordan hans familie i Danmark håndtere frygten for hvad der sker med Daniel og frygten for om han overhovedet vender hjem igen. Midt i krisen står den danske gidselforhandler Arthur, der får en afgørende rolle i befrielsen af Daniel og hans mulighed for at komme hjem igen.

Filmen var utrolig god og spændende hele vejen igennem og den formår at komme med nogle gode vinkler på historien. Derudover er det en problematik som kan være svær at forstå for den almene borger og filmen underbygger derfor en masse god information, samtidig med at den stiller spørgsmål til hvad der er rigtig og forkert, når det kommer til forhandlinger med terrororganisationer. Filmen får ★★★★★★.