Filmanmeldelse; Klovn The Final

Min rejse til Lanzarote

Jeg er lige kommet hjem fra den mest fantastiske og oplevelsesrige tur på Lanzarote, sammen med min kammerat Rasmus. Vi har lige været igennem en hård eksamensperiode (Jeg kan afsløre, at det gik faktisk rigtig godt), så vi ville forkæle os selv med en tur til de kanariske øers paradis Lanzarote, som tilmed er det varmeste sted “nær” Danmark i vintermånederne. Vi havde booket turen igennem Bravo Tours, som fløj os med Norwegian til et rigtig hyggeligt hotel i byen Porto Del Carmen på den sydøstlige side af øen. Vi havde vores sidste eksamen torsdag d. 23. januar og drog afsted morgenen efter, på en uges ophold. Da vi kommer derned er temperaturen på den anden side af 20 grader i skyggen og omkring 7-8 grader varmere, hvis man bevæger sig ud i solen, som stod rigtig skarpt alle dagene i dagstimerne. Så der var rig mulighed for at rende rundt i t-shirts og shorts og sluge en masse af den spanske sol til sig. Vi havde allerede hjemmefra snakket om enten at leje en bil på øen eller booke færge/flybilletter til en af de andre kanariske øer, for at komme ud og se så meget af den smukke natur som overhovedet muligt. Men vi fandt hurtigt ud af, at Lanzarote havde så utrolig meget at byde på, at vi hellere måtte blive på øen og besøge en af den andre øer på et andet tidspunkt….

Vi gik derfor med ideen om at leje en bil, for at komme ud og se hele Lanzarote. Så vi valgte at leje den lille charmerende Fiat 500, som I kan se på billederne. En super fin bil at komme rundt med på sådan en lille ø. Det skal siges at ALLE der har kørt bil i Danmark, sagtens kan bevæge sig ud i at køre i bil i Spanien, da det er stort set det samme og folk generelt er rigtig gode til at køre bil i Spanien. Bilen vi lejede, lejede vi igennem et kanarisk udlejningsselskab (Cicar), som helt klart kan anbefales, hvis man besøger de kanariske øer – Det var problemfrit og ganske billigt. Vi tog derfor bilen og drog ud for at se hele øen.

Vi startede med at køre til den sydlige del af øen for at besøge byen Playa Blanca, hvor vi var ude og besøge et naturreservat med truede fuglearter. Det var en rigtig lang køretur derud, gennem en meget humpet grusvej – Men det var en oplevelse, da man kørte i et område som sagtens ville kunne sammenlignes med noget man ville se, hvis man besøgte månen. Samtidig var man omgivet af alle de store flotte vulkaner, som øen er så kendt for. Vi endte faktisk med at bruge hele dagen i byen, hvor vi også besøgte et indkøbscenter og senere valgte at spise vores aftensmad, for derefter at drage hjem igen. Den næste dag stod vi tidligt op om morgenen, for vi havde planlagt at se så meget af øen som overhovedet muligt. Så vi drog først mod Playa Honda, for at besøge det store shoppingcenter, som de havde. Dernæst drog vi mod øens største by Arrecife, hvor vi besøgte øens IKEA, for at sammenligne den lidt med Danmarks, hvilket var ret sjovt, da man kunne købe flere ting derinde, som man kender fra Danmark af (Hurra for globaliseringen). Dernæst var vi som de nysgerrige unge drenge, som vi nu engang er, på vej mod øens nudist strand i byen Charco Del Palo, for at snuse lidt til hvordan det er at leve som nudister – eller naturister. Det var ret sjovt at se, hvordan nogle mennesker har et helt frit syn på hvordan vi mennesker er skabt, og bare lever i naturen som vi er kommet til. Ret inspirerende, selvom jeg ikke kunne lokke Rasmus med på ideen om at prøve det, nu hvor vi jo var et sted uden kendskab til andre mennesker. Men vi var der en times tid og gik en tur langs den klippede strand, for derefter at drage videre til øens nordligste punkt ved Mirador Del Rio, for at se den smukke udsigte ud over øen Graciosa. Et virkelig smukt syn, som kan sammenlignes med noget, som man normalt ellers kun vil se på postkort. Efterfølgende tog vi ned til La Palma for at besøge det danskejede ferieresort Club La Santa, og se deres utrolig fede faciliteter, for at overveje om det skulle være et sted som vi skulle bo næste gang. Utrolig fedt resort, med mange muligheder! Der havde vi også en ret sjov oplevelse, i og med at vi mødte Dennis Knudsen ved poolen, som vi fik en snak med omkring resortet – Sjovt og inspirerende at møde ham – En utrolig spændende og rar mand. Dertil fik vi også muligheden for at hilse på hans nyfødte søn Lucas. Derefter drog vi videre ned igennem øens vestlige side, hvor vi på et tidspunkt kørte af en ca. 10 km lang grussti oppe på et bjerg, i et område hvor der bestemt ikke kom andre turister, hvor vi kørte forbi øens militærfaciliteter, som var stærkt bevogtet af overvågning, hvor vi til sidst nåede til endestationen på vores tur og det der gjorde, at vi til sidst havde været hele øen rundt – El Golfo, hvor vi så den berømte grønne sø, som er dannet af havbundens alger.

Den resterende tid, brugte vi på at slappe af ved poolen og snuse rundt i den by vi boede i – Porto Del Carmen, som bød på en lang og lækker sandstrand, masser af shopping og lækkert mad. Bedst af alt – Til rigtig gode skattefri kroner! Byen bød på et spændende natteliv, gennem de utallige barer, hvor de hver især havde live performance næsten hver aften, med drinks til rigtig billige priser og mulighed for at mingle med folk fra andre nationaliteter.

Alt i alt en ø som SKAL besøges. Fantasitisk og enestående natur, som simpelthen bare er så smuk!

Rejser kan med stor fordel bestille gennem www.momondo.dk.